dnes je 22.12.2024

Input:

Doručování písemností v pracovněprávních vztazích

2.10.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

2.2.5.3
Doručování písemností v pracovněprávních vztazích

doc. JUDr. Margerita Vysokajová, CSc.

Zákoník práce klade na doručení určitých dokumentů zvláštní důraz a specifická právní úprava doručování písemností v pracovněprávních vztazích představuje jeden z důležitých institutů v rámci ochranné funkce pracovního práva. S účinností od 1. 10. 2023 nastaly v této oblasti významné změny, jejichž cílem je nastavení podmínek, které budou více vyhovovat současným potřebám zejména s ohledem na větší využívání moderních technologií při zachování dostatečné úrovně ochrany zaměstnance.

V prvé řadě došlo k zúžení okruhu písemností, které musí být doručeny do vlastních rukou, a kde se uplatní "přísnější" úprava dle § 334a až 337 ZP. Tato povinnost se nově vztahuje pouze na:

  • písemnosti týkající se skončení pracovního poměru nebo právních vztahů založených dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr (tj. dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti). Jde o výpověď z pracovního poměru, okamžité zrušení pracovního poměru, zrušení pracovního poměru ve zkušební době, dále také o odstoupení od pracovní smlouvy, odvolání výpovědi z pracovního poměru, výpověď nebo okamžité zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti a také o tzv. faktická jednání obvykle označovaná jako "vytýkací dopisy", kterými je upozornění zaměstnance na možnost výpovědi pro soustavné méně závažné porušování pracovních povinností [ § 52 písm. g) ZP] a výzva k odstranění neuspokojivých pracovních výsledků [ § 52 písm. f) ZP],

  • odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance nebo vzdání se tohoto místa,

  • mzdový výměr nebo platový výměr.

S ohledem na požadavky praxe a zajištění vyšší míry flexibility doručování v pracovněprávních vztazích se z "přísnějšího" režimu doručování podle zákoníku práce vyloučily:

  1. písemnosti týkající se vzniku a změny pracovního poměru nebo právního vztahu založeného dohodami o pracích konaných mimopracovní poměr (např. návrh na uzavření pracovní smlouvy a jeho přijetí, dodatky k pracovní smlouvě),
  2. dohoda o rozvázání pracovního poměru (dle § 49 ZP),
  3. dohoda o zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti [dle § 77 odst. 5 písm. a) ZP ],
  4. záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce.

Na doručování těchto písemností se subsidiárně (podpůrně) použije obecná právní úprava doručování podle zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, která je flexibilnější. Podle § 570 občanského zákoníku: "Právní jednání působí vůči nepřítomné osobě od okamžiku, kdy jí projev vůle dojde", tj. dostane se do sféry dispozice této osoby. "Zmaří-li vědomě druhá strana dojití, platí, že řádně došlo."

Elektronické uzavírání dvoustranných právních jednání (smluv)

Novela zákoníku práce přináší s účinností od 1. 10. 2023 změnu, která bude více vyhovovat současným potřebám z hlediska výraznějšího uplatňování moderních technologií při uzavírání smluv či dohod v pracovněprávních vztazích a jejich změn (§ 21 ZP).

Jestliže se bude pracovní smlouva (§ 34), dohoda o provedení práce (§ 75), dohoda o pracovní činnosti (§ 76) nebo jejich změny nebo dohoda o rozvázání pracovního poměru (§ 49) nebo dohoda o zrušení dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti [§ 77 odst. 5 písm. a)] uzavírat s využitím sítě nebo služby elektronických komunikací, vyžaduje se jejich doručení na elektronickou adresu zaměstnance, kterou zaměstnanec zaměstnavateli pro tento účel sdělil, a která není v dispozici zaměstnavatele (např. soukromý e-mail zaměstnance, cloudové úložiště zaměstnance nebo elektronická adresa zaměstnance v rámci komunikační aplikace). Zaměstnanec má právo získat tímto způsobem znění dokumentu do vlastní dispozice, aby měl přehled o svých právech a povinnostech, mohl je uplatňovat a případně se domáhat jejich plnění.

Zaměstnanec může od takto uzavřené pracovní smlouvy, dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti nebo jejich změny odstoupit od okamžiku jejich uzavření, nejpozději však do 7 dnů od jejich dodání na elektronickou adresu, kterou zaměstnavateli sdělil. Odstoupení musí být písemné, jinak se k němu nepřihlíží (tj. nemělo by žádné právní účinky) a smlouva/dohoda se tím od samého počátku ruší. Odstoupení je však možné, jen dokud ze strany zaměstnance nebylo započato s plněním. Jakmile by zaměstnanec začal plnit povinnosti vyplývající z uzavřené smlouvy/dohody nebo jejich změny (např. začal vykonávat nový druh práce sjednaný v dodatku k pracovní smlouvě), ztratil by možnost odstoupit.

Doručování písemností zaměstnavatelem

Zaměstnavatel doručuje písemnost uvedenou v § 334 ZP zaměstnanci do vlastních rukou:

  1. jejím předáním na pracovišti zaměstnavatele,
  2. jejím předáním, kdekoliv bude zaměstnanec zastižen,
  3. prostřednictvím datové schránky,
  4. prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací, nebo
  5. prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.

Úprava jednotlivých způsobů doručování je nyní volnější z hlediska možnosti volby jejich pořadí zaměstnavatelem. Osobnímu doručování zaměstnanci na pracovišti je postaveno na roveň doručování prostřednictvím služby nebo sítě elektronických komunikací nebo prostřednictvím datové schránky nebo tam, kdekoliv bude zaměstnanec zastižen. Ve všech těchto případech jde o tzv. primární způsoby doručení. Zaměstnavatel tak může doručit písemnost určenou do vlastních rukou zaměstnance např. prostřednictvím datové schránky, ačkoliv zaměstnanec pravidelně dochází na pracoviště a bylo by možné mu písemnost doručit osobním předáním.

Na rozdíl od toho je doručení písemnosti prostřednictvím provozovatele poštovních služeb považována za sekundární způsob doručování a je možné k němu přistoupit až tehdy, pokud nelze písemnost doručit osobně na pracovišti zaměstnavatele. Např. v případě, že zaměstnanec pracuje výlučně na dálku, a na pracovišti zaměstnavatele se spolu

Nahrávám...
Nahrávám...