dnes je 26.12.2024

Input:

Bezpečnost práce

1.11.2021, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 7 minut

11.2
Bezpečnost práce

JUDr. Pavla Hloušková

Právní úprava

Cílem zákonné úpravy BOZP, obsažené v části páté ZP a zákoně č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), je ochrana zaměstnanců před riziky, která vznikají v pracovním procesu. Současná právní úprava je kompatibilní se směrnicemi ES, které upravují tuto oblast, zejména s Rámcovou směrnicí Rady 89/391/EHS ze dne 12. června 1989, o provádění opatření ke zvýšení BOZP, a s dalšími dílčími směrnicemi vztahujícími se k jednotlivým specifickým rizikům vznikajícím při práci.

Jednotlivá ustanovení ZP řeší základní povinnosti zaměstnavatele při zajišťování BOZP zaměstnanců a všech fyzických osob, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na pracovišti, při práci s ohledem na prevenci rizik na pracovišti. Ustanovení obsahují všeobecné zásady předcházení pracovním rizikům, ochrany zdraví a bezpečnosti při práci, odstraňování rizikových a úrazových faktorů, informovanosti a projednávání opatření se zástupci zaměstnanců. Další požadavky BOZP, které mají spíše vztah k technické a zdravotní bezpečnosti a které podléhají častým změnám, jsou upraveny v samostatném zákoně o zajištění dalších podmínek BOZP.

Povinnost zaměstnavatele

BOZP je v zásadě založena na odpovědnosti zaměstnavatele, jehož základní povinností je zajištění BOZP zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu jejich práce. Zaměstnavatel je povinen přijmout všechna opatření nezbytná k zajištění BOZP včetně prevence pracovních rizik; opatření musí přizpůsobovat měnícím se okolnostem. Povinnosti zaměstnavatele spočívají zejména v nepřipuštění zaměstnance k výkonu zakázané práce nebo práce, která by neodpovídala schopnostem a zdravotní způsobilosti, v informování zaměstnanců o zdravotnickém zařízení, které poskytuje závodní preventivní péči, zajištění první pomoci a v neposlední řadě seznámení zaměstnanců, především mladistvých, nebo zaměstnanců v pracovním poměru na dobu určitou a zaměstnanců agentur práce, s riziky, výsledky jejich hodnocení a přijatými opatřeními na ochranu před jejich působením.

Předcházení riziku

Obecně platným pravidlem zůstává, že rizikům je třeba předcházet. Ta rizika, kterým předcházet nelze, musí být podrobena vyhodnocení a musí k nim být přistupováno podle obecných zásad prevence. Zaměstnavatel poté rozhodne o preventivních opatřeních (v případě potřeby i o ochranném vybavení), která musejí být přijata z hlediska provedeného posouzení rizika, přičemž důsledkem posouzení rizika jsou praktická opatření působící proti zjištěným rizikům. Prevence rizik a přijetí odpovídajících opatření se týká všech zaměstnavatelů, kteří plní úkoly na jednom pracovišti s cílem jejich vzájemné koordinace.

Školení v BOZP

Zaměstnavatel je povinen zajistit každému zaměstnanci přiměřené a jeho odbornosti odpovídající školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování. Školení zaměstnavatel zajistí při nástupu zaměstnance do práce a dále při změně pracovního zařazení, změně druhu práce, při zavedení nové technologie nebo pracovního postupu a v případech, které mohou mít podstatný vliv na BOZP.

Osoba provádějící úkoly v prevenci rizik

Úkoly v prevenci rizik, jejichž provádění je povinností zaměstnavatele, obsažené nyní v zákoně o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, může provádět buď odborně způsobilý zaměstnanec, který je v pracovněprávním vztahu k zaměstnavateli, nebo jiná, odborně způsobilá osoba, nebo sám zaměstnavatel, pokud je pro tuto činnost odborně způsobilý. Úkoly v hodnocení a prevenci rizik je zaměstnavatel povinen provádět s ohledem na nebezpečí ohrožení BOZP, na základní znalosti a dovednosti zaměstnanců a na počet zaměstnanců a jejich odbornou připravenost k jimi vykonávané práci. Zákon stanoví počet odborně způsobilých osob s ohledem na počet zaměstnanců. Odborně způsobilým osobám pak musí zaměstnavatel poskytnout potřebné prostředky a dobu potřebnou k výkonu jejich činnosti, dokumentaci a informace o skutečnostech, které mají vliv na BOZP, písemnosti týkající se pracovních úrazů apod. Zákon dále stanoví předpoklady odborné způsobilosti a zvláštní odborné způsobilosti, které jsou nezbytné při práci a činnosti na technických zařízeních, představující zvýšenou míru ohrožení života a zdraví zaměstnanců.

Používání technického zařízení

Během pracovního

Nahrávám...
Nahrávám...