Nová právní úprava soukromého práva přináší od 1. 1.
2014, kdy nabývá účinnosti zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen
NOZ) a zákon č. 90/2012, o obchodních korporacích (dále jen ZOK), určité
změny v postavení statutárních orgánů, zejména z pohledu jejich odměňování.
Současně nová právní úprava opětovně otevírá otázku tzv. souběhu funkcí, kdy
jedna osoba zastává ve společnosti roli statutárního orgánu a současně i roli
vedoucího zaměstnance - top manažera.
Tento článek se zaměří nejprve na souběh funkcí a s tím
spojené otázky úpravy smlouvy o výkonu funkce a poté i na některá nová práva a
povinnosti statutárních orgánů při výkonu jejich funkce, které by mohly být
důležité pro personalisty a mzdové účetní. S ohledem na rozsah článku půjde
spíše o úvodní seznámení s danou problematikou podle nové právní úpravy s tím,
že některé aspekty nebudou vysvětleny do všech podrobností.
Přestože nová právní úprava dopadá na statutární orgány
všech typů obchodních společností, tento článek se zaměřuje pouze na
statutární orgány kapitálových společností, tedy společností s ručením
omezeným a akciových společností.
Jak js me uvedli již v úvodu článku, nová právní úprava
opět otevírá problematiku tzv. souběhu funkcí, tedy typicky situací, kdy je
člen představenstva nebo jednatel současně i generálním ředitelem
společnosti. Do roku 2011 byl tento souběh na základě rozsudků Nejvyššího
soudu považován za nepřípustný a paralelní pracovní smlouvy byly často označeny
za neplatné, přičemž v některých případech také Nejvyšší soud dovodil povinnost
zaměstnance vracet mzdu vyplacenou na základě neplatného pracovního poměru.
Důvodem pro tento negativní závěr byl zejména argument, že generální ředitel
vykonává obchodní vedení společnosti (tedy každodenní rozhodovací a řídicí
činnost ve vnitřní sféře společnosti), které ze zákona náleží pouze
statutárnímu orgánu.
Od 1. 1. 2012 pak byla situace vyřešena vložením
§ 66d do současného obchodního zákákoníku
(zákona č. 513/1991 Sb., v platném znění), který umožňuje delegovat obchodní
vedení z funkce statutárního orgánu a vykonávat jej na základě souběžného
pracovního poměru, a to i stejnou osobou. Bylo (do konce roku 2013) tak
možné uzavřít pracovní smlouvu i na pozice top manažerů (ředitelů), což
předchozí právní úprava a zejména soudní praxe nepřipouštěla.
Nová právní úprava ZOK účinná od 1. 1. 2014 již
výslovnou úpravu, obdobnou
§ 66d obchodního zákoníku, neobsahuje, byť
vypadla až v průběhu legislativního procesu. Tím se tak znovu otevírá
otázka, zda bude souběh funkcí dále přípustný, tedy zda bude možné souběh
funkcí po 1. 1. 2014 platně založit, a také, zda bude nadále platný souběh
funkcí založený na základě výše zmíněného
§ 66d obchodního zákoníku.
Z dosavadních veřejně prezentovaných názorů odborné
veřejnosti a některých soudců Nejvyššího soudu převážně vyplývá, že po 1. 1.
2014 nebude možné platně založit nový souběh funkcí. Přestože s tímto názorem
nesouhlasíme, protože zřejmým smyslem nové právní úpravy bylo celkové uvolnění
právní regulace (a souběh funkcí výslovně zakázán není), zdá se, že názor o
nemožnosti souběhu funkcí alespoň dočasně převáží (do případné změny
zákona).
Pokud jde o pokračování souběhu funkcí založených po 1.
1. 2012 podle
§ 66d obchodního zákoníku, i v tomto
případě převažuje názor, že od tohoto data budou tyto pracovní smlouvy
neplatné, a to pro rozpor s ustanovením, že obchodní vedení náleží statutárnímu
orgánu (jehož vyvedení do paralelního pracovního poměru nová právní úprava
neumožňuje).
Jediným jistým řešením, které nemůže být zpochybněno,
je vykonávat funkci statutárního orgánu pouze na základě jedné smlouvy, a to
smlouvy o výkonu funkce podle
§ 59 ZOK. V rámci smlouvy o výkonu funkce
pak lze sjednat shodné benefity a plnění, jako byly poskytovány v rámci
pracovní smlouvy, a současně lze sjednat i práva obdobná právům zaměstnanců
vyplývajících ze zákoníku práce (právo na placené volno, odstupné, výpovědní
dobu apod.); případně je možné určité zhoršení podmínek kompenzovat zvýšením
odměny.
Na druhou stranu si dokážeme představit, po důkladné
revizi stávající dokumentace a její případné úpravě, i zachování souběžného
výkonu funkcí, kdy ale bude vždy platit určité riziko zpochybnění platnosti
pracovní smlouvy. Z důvodu významného posunu v přístupu k neplatnosti
právního jednání podle NOZ (kdy má být neplatnost dovozena až jako poslední
možnost) však tato rizika budou dle našeho názoru podstatně omezenější než před
rokem 2012, tedy před doplněním
§ 66d do obchodního zákoníku.
Z těchto důvodů doporučujeme revidovat
vztahy se stávajícími statutárními orgány a zvážit jejich případnou
úpravu. |
Podle nové právní úpravy bude rovněž možné (nikoliv
povinné) uzavření smlouvy o výkonu funkce mezi statutárním orgánem a
společností, která upraví práva a povinnosti stran při výkonu funkce, zejména
pak odměňování statutárního orgánu.
Smlouva o výkonu funkce podléhá podle
§ 59 odst. 2 ZOK schválení
nejvyššího orgánu společnosti (tedy valné hromady, případně jediného
společníka/akcionáře) s výjimkou případů, kdy jsou v akciové společnosti voleni
členové představenstva dozorčí radou. V takovém případě náleží i schvalování
smluv o výkonu funkce právě dozorčí radě. Bez takového schválení není smlouva o
výkonu funkce účinná (podle některých názorů je dokonce neplatná, obdobně jako
doposud), což zejména znamená, že statutární orgán nebude mít právo na odměnu a
další plnění ve smlouvě dohodnutá. Stejná podmínka schválení platí také pro
případné změny a dodatky smlouvy o výkonu funkce.
Nejvýznamnější změna v nové právní úpravě
statutárních orgánů se dotýká jejich odměňování. Podle dosavadní právní
úpravy byl výkon funkce bezplatný pouze v případě, bylo-li to ve smlouvě o
výkonu funkce sjednáno. Bez takové domluvy náležela statutárnímu orgánu obvyklá
odměna. Nově je situace opačná - není-li odměna statutárního orgánu sjednána
ve smlouvě o výkonu funkce, je výkon funkce podle
§ 59 odst. 3 ZOK bezplatný
(tedy pokud není smlouva o výkonu funkce sjednána vůbec, nebo je sjednána bez
uvedení odměny). Ve smlouvě o výkonu funkce tak musí být specifikovány veškeré
složky odměny a benefity, na které má statutární orgán právo (§ 60 ZOK), přičemž není nadále možné pouze odkázat
na benefity poskytované zaměstnancům na základě vnitřního předpisu nebo
kolektivní smlouvy s výjimkou, pokud by tyto předpisy (a všechny jejich
následné změny) byly schvalovány tím, kdo ve společnosti schvaluje smlouvu o
výkonu funkce (§ 61 odst. 1 ZOK), což
ovšem považujeme za velmi nepraktické. Další plnění, která nejsou ve smlouvě o
výkonu funkce uvedena, mohou být pak statutárnímu orgánu platně poskytnuta
pouze na základě schválení nejvyššího orgánu (po vyjádření dozorčí rady, která
i nadále bude povinně zřizována pouze v akciové společnosti).
Pokud bude ve smlouvě o výkonu funkce zakotveno právo
na bonus (např. roční bonus), měla by tak být uvedena jeho konkrétní částka
nebo alespoň konkrétní postup výpočtu jeho výše. Není-li tomu tak, např.
protože je ujednání o právu na roční bonus ve smlouvě o výkonu funkce pouze
obecné, platí, že by o výši bonusu měl opět rozhodnout nejvyšší orgán (resp.
dozorčí rada), a není možné tuto pravomoc přiznat například samotným
statutárním orgánům. V takovém případě by totiž hrozilo riziko, že by
situace byla posouzena jako neschválená odměna s povinností ji vrátit (tato
rizika hrozí především při změně vlastníků společnosti nebo ze strany
insolvenčního správce v případě úpadku společnosti). Jak uvádíme výše, je ovšem
možné, aby nejvyšší orgán schválil pouze určitá pravidla pro výpočet částky
bonusu a konkrétní výše bonusu by byla stanovena samotnými statutárními orgány
za předpokladu, že by se jednalo pouze o matematický výpočet, nikoliv o volné
uvážení [§ 60 písm. c) ZOK].
V případě, že statutárnímu orgánu bude poskytnut
služební automobil, který je oprávněn využívat i k soukromým účelům,
jedná se rovněž o benefit, který musí být uveden ve smlouvě o výkonu funkce
(nebo schválen). Nicméně, smlouva o výkonu funkce nemusí nutně obsahovat
veškerá ujednání o služebním automobilu. Provozní otázky ohledně služebního
automobilu mohou být upraveny samostatnou dohodou, u které již není souhlas
nejvyššího orgánu potřeba, za předpokladu, že neobsahuje žádné další benefity
pro statutární orgán (např. předkupní právo nebo úhradu pohonných hmot k
soukromým účelům). Naopak, pokud statutárnímu orgánu bude poskytnut služební
vůz pouze pro služební účely, nejedná se vůbec o benefit a nemusí být uveden ve
smlouvě o výkonu funkce nebo schválen (snad s výjimkou případu, kdyby se
jednalo o nestandardně luxusní vozidlo).
Ve smlouvě o výkonu funkce lze ujednat i právo
statutárního orgánu na placené volno (dovolenou) pro sblížení s nároky
zaměstnance v pracovním poměru. Statutární orgán je nicméně i při čerpání
takového volna vázán péčí řádného hospodáře a je povinen i nadále jednat v
zájmu společnosti (např. učinit vše potřebné k odvrácení škody). Jelikož se
na statutární orgány neuplatní ustanovení zákoníku práce týkající se dovolené,
doporučujeme také sjednat, že se právo na placené volno přenáší do
následujícího kalendářního roku (aby nebyly spory o přenesení práva do dalšího
roku), nebo že statutárnímu orgánu bude ze strany společnosti nahrazena škoda v
případě, že bude nucen čerpání placeného volna přerušit, a to pro takové
důvody, které nebylo možné předvídat nebo jim zabránit. Pro sblížení nároků
statutárního orgánu a zaměstnance také lze ujednat proplacení nevyčerpaného
volna, resp. vrácení částky za přečerpané volno, v případě skončení výkonu
funkce.
Jedním z nejdůležitějších důvodů, proč je momentálně se
statutárními orgány sjednáván souběžný pracovní poměr, je ochrana
zaměstnance (v rámci paralelního pracovního poměru) pro případ
pracovního úrazu nebo nemoci z povolání z titulu zákonného pojištění
zaměstnavatelů. Toto pojištění, které za relativně malé pojistné kryje i
vysokou škodu (včetně vyplácení tzv. doživotní renty kompenzující propad v
příjmech), se na statutární orgány neuplatní. Společnost tak statutárnímu…