V obecném povědomí často splývá pojem statutárního
orgánu s pojmem vedoucího zaměstnance a zásadní rozdíl se mezi nimi nevidí. Z
právního pohledu se však jedná o dvě zcela odlišné situace, které musí
každá právnická osoba rozlišovat. Statutární orgán musí mít právnická osoba
vždy, zaměstnance v pracovněprávních vztazích může, ale nemusí mít, záleží na
tom, jaký způsob pro zajištění svých činností zvolí. Není totiž ani vyloučeno,
že předmět činnosti společnosti vykonávají společníci apod. Zpravidla však v
současné době má většina právnických osob nejenom povinné statutární orgány,
ale převážná část činnosti je zajišťována zaměstnanci v pracovněprávních
vztazích.
Používá-li se pojem vedoucí zaměstnanci, vždy se tím
v právních předpisech rozumí osoby, které konají závislou práci pro
zaměstnavatele v některém z pracovněprávních vztahů. Zákoník práce v
§ 2 odst. 4 definuje závislou práci
jako práci, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a
podřízenosti zaměstnance, musí se jednat o osobní výkon práce pro
zaměstnavatele, a to podle jeho pokynů, jeho jménem, za mzdu nebo plat, v
pracovní době nebo jinak stanovené nebo dohodnuté době na pracovišti
zaměstnavatele, popř. na jiném dohodnutém místě. Základním znakem
závislé práce je také to, že je konána na náklady zaměstnavatele a na jeho
odpovědnost. Podle
§ 3 zákoníku práce může být závislá práce
vykonávána výlučně v pracovněprávním vztahu, případně může být konána i na
základě jiného zákona, např. služebního (sice platného, ale dosud neúčinného).
Základními pracovněprávními vztahy, které zákoník práce upravuje, je pracovní
poměr, dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti. Pouze pro případ,
že je práce konána v některém ze shora uvedených pracovněprávních vztahů,
používá se pro některé ze zaměstnanců pojem vedoucí, jejichž definice je
obsažena v ustanovení
§ 11 odst. 4 ZP.
Vedoucími zaměstnanci se rozumí zaměstnanci, kteří jsou
na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat
podřízeným zaměstnancům úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a
dávat jim k tomuto účelu závazné pokyny. Vedoucím zaměstnancem je vždy vedoucí
organizační složky státu. Zákoník práce definuje vedoucí zaměstnance tím, že
jsou oprávněni řídit a vést jednotlivé organizační útvary zaměstnavatele.
Vedoucí zaměstnanec může být oprávněn jménem zaměstnavatele činit právní úkony,
je-li to vzhledem k jeho pracovnímu zařazení obvyklé nebo stanoveno vnitřními
předpisy zaměstnavatele, není to však podmínkou pro definici pojmu vedoucího
zaměstnance.
Vedoucím zaměstnancem je ten, kdo je oprávněn řídit
alespoň jednoho dalšího zaměstnance. Za vedoucího zaměstnance podle
§ 11 odst. 4 zákoníku práce je považován i
ten vedoucí zaměstnanec, který má postavení vedoucího určitého organizačního
útvaru u zaměstnavatele, pokud v organizačním schématu mu podřízená místa
nejsou z nějakého důvodu obsazena (blíže rozsudek NS v Brně sp. zn. 21 Cdo
1863/2003). Pro označení konkrétních vedoucích funkcí zákoník práce nepoužívá
žádné označení, záleží výhradně na zaměstnavateli, jaké označení či názvy
zvolí.
Zákoník práce vedoucím zaměstnancům stanoví kromě
obecných povinností, které mají všichni zaměstnanci a které jsou uvedeny v
§ 301 ZP, navíc povinnosti uvedené v
§ 302 ZP. Jejich konkretizace a bližší
rozvedení může být stanoveno např. v pracovním řádu. Základní povinnosti
vedoucích zaměstnanců v
§ 302 ZP vycházejí z obsahu náplně
vedoucího zaměstnance a z definice obsažené v
§ 11 odst. 4 ZP, a proto mají
povinnost především organizovat a řídit práci podřízených zaměstnanců,
kontrolovat a hodnotit jejich práci.
Vedoucí zaměstnanec, který koná práci v pracovněprávním
vztahu, nejčastěji v těchto případech v pracovním poměru, je povinen plnit
příkazy svého zaměstnavatele, a je tak v závislém postavení. Zákoník
práce neurčuje, který z pracovněprávních vztahů ze tří možných je nutné pro
výkon této činnosti zvolit. Jak dohoda o pracovní činnosti, tak zvláště dohoda
o provedení práce, jsou však časově omezeny v tom, že není možné práci na
jejich základě konat nad zákonem časově omezené hranice.
Pokud jde o dohodu o provedení práce, je možné
práci na jejím základě konat v maximálním rozsahu 150 hodin v kalendářním roce
u jednoho zaměstnavatele a jednoho zaměstnance a z tohoto důvodu se zdá rozsah
možného výkonu práce pro výkon vedoucího zaměstnance nedostatečný. Jedná-li se
o vedoucího zaměstnance, který by měl plnit povinnosti stanovené v
§ 302 ZP, tzn. především řídit,
kontrolovat a hodnotit podřízené zaměstnance a dávat jim k tomu účelu příkazy a
pokyny, bylo by možné dohodu o provedení práce využít skutečně v omezeném
rozsahu.
Dohodu o pracovní činnosti je podle zákoníku
práce možné sjednat pouze v rozsahu nepřekračujícím v průměru polovinu
stanovené týdenní pracovní doby. Dodržování sjednaného nejvyššího přípustného
rozsahu poloviny stanovené týdenní pracovní doby se posuzuje za celou dobu, na
kterou byla dohoda o pracovní činnosti uzavřena, nejdéle však na období 52
týdnů. U dohody o pracovní činnosti proto není zcela vyloučeno, aby na jejím
základě byla po určitou přechodnou dobu činnost vedoucího zaměstnance
vykonávána. Ze shora uvedeného však vyplývá, že nejčastější formou
pracovněprávního vztahu pro vedoucího zaměstnance bude pracovní poměr.
Pracovní poměr se podle
§ 33 odst. 1 zákoníku práce zakládá
pracovní smlouvou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem a toto pravidlo se
vztahuje bez výjimky na všechny zaměstnance obchodních společností,
vznikajících např. podle obchodního zákoníku, tzn. mezi nejčastější formy
těchto společností patří u nás společnost s ručením omezeným a akciové
společnosti.
Jmenování jako zvláštní forma vzniku pracovního poměru
je podle
§ 33 odst. 3 ZP vyhrazena pouze pro
případy, kdy tak stanoví zvláštní právní předpis (např. zákon o státním
podniku), anebo u vedoucích zaměstnanců, kteří jsou výslovně uvedeni v
§ 33 odst. 3 ZP. Jedná se zkráceně
řečeno především o zaměstnance státu a jeho organizačních složek, příspěvkových
organizací a dalších zaměstnavatelů v ustanovení uvedených. Znamená to, že ani
u vedoucího zaměstnance, který stojí v čele společnosti s ručením omezeným nebo
akciové společnosti (např. generální ředitel), podle současné právní úpravy,
která platí podle nového zákoníku práce od 1. 1. 2007, není možné, aby
pracovní poměr vznikl jinak než pracovní smlouvou.
V současné době je zcela nadbytečné sjednávat s těmito
zaměstnanci manažerské smlouvy. Manažerská smlouva, ačkoliv tento pojem
nebyl zákonnou právní úpravou nikdy zmiňován a upravován, se vžila jako
smlouva, která se sjednávala v návaznosti na vznik pracovního poměru jmenováním
u funkcí uvedených v
§ 27 starého zákoníku práce a kterou se sjednávala další,
především mzdová práva těchto jmenovaných zaměstnanců. Bylo to především proto,
že jmenování bylo jednostranným právním úkonem, na základě kterého vznikl
pracovní poměr, a proto v tomto jmenování nebylo možné sjednat další práva, na
kterých měli účastníci zájem. V současné době je však možné vše, co účastníci
pracovního poměru budou považovat za významné, dohodnout přímo v pracovní
smlouvě.
Pracovní smlouva musí podle
§ 34 odst. 1 zákoníku práce obsahovat
alespoň druh práce, místo nebo místa výkonu práce a den nástupu do práce. Nad
tyto povinné náležitosti je možné se dohodnout především na způsobu odměňování,
který je zpravidla u vedoucích zaměstnanců zvolen tak, aby byli zainteresováni
na kvalitním a racionálním řízení, které se projevuje v efektivitě řízení a v
dosažení zisku společnosti. Je však možné se dohodnout i na používání
motorového vozidla pro služební, případně i soukromé účely, na svěření jiných
předmětů, kterými je vedoucí zaměstnanec vybaven k výkonu práce, není také ani
vyloučeno, aby byly v pracovní smlouvě upraveny některé povinnosti, které
zaměstnavatel od zaměstnance vyžaduje apod. Manažerská smlouva proto jako
reakce na jmenování zaměstnanců je za současného právního stavu zcela
nadbytečná.
S vedoucím zaměstnancem, který vykonává práci v
pracovněprávním vztahu, pokud se jedná o okruh zaměstnanců, kteří jsou uvedeni
v
§ 73 odst. 2 zákoníku práce, je možné si
dohodnout, že zaměstnance bude možné z pracovního místa odvolat, avšak
musí být zároveň dohodnuto právo vedoucího zaměstnance se tohoto místa
vzdát. Tato dohoda je zpravidla sjednávána ihned v pracovní smlouvě při
vzniku pracovního poměru, může být však dohodnuta i v průběhu jeho trvání
změnou pracovní smlouvy nebo samostatnou dohodou.
Ustanovení
§ 73 odst. 2 a 3 zákoníku práce je
kogentní, tzv. není možné se od něj odchýlit. Znamená to, že sjednat
platně odvolání z pracovního místa je možné pouze v případech, kdy zaměstnanec
vykonává některou z funkcí, jejichž obecná definice je upravena v
§ 73 odst. 2 a 3 ZP. Okruh těchto
funkcí, u nichž je možné zvolit tento zvláštní způsob ukončení výkonu funkce,
není možné dále rozšiřovat. Jedná se o vedoucí místa, která jsou v přímé řídící
působnosti statutárního orgánu, je-li zaměstnavatelem právnická osoba, nebo
zaměstnavatele, je-li zaměstnavatelem fyzická osoba.
Druhým okruhem zaměstnanců jsou ti, kteří jsou v přímé
řídící působnosti vedoucího zaměstnance přímo podřízeného statutárnímu orgánu
nebo zaměstnavateli podle toho, zda se jedná o právnickou nebo fyzickou osobu,
avšak u této druhé skupiny zaměstnanců pouze za podmínky, že tomuto vedoucímu
zaměstnanci je podřízen další vedoucí zaměstnanec. Postačí podřízenost pouze
jediného vedoucího. Výhradně u okruhu těchto zaměstnanců je možné dohodnout
jejich odvolání za současného sjednání práva na vzdání se funkce. Jedná se o
dohodu, znamená to, že dohoda musí být sjednána oběma účastníky, v opačném není
možné zaměstnance, ať zastává v hierarchii zaměstnanců zaměstnavatele jakkoliv
významnou funkci, z pracovního místa odvolat. Zaměstnanec samozřejmě nemá bez
dohody ani právo vzdát se jednostranně výkonu funkce.
Odvolatelnost z funkce je rychlým způsobem ukončení
výkonu funkce a má-li zaměstnavatel na něm zájem, je praktické sjednat možnost
odvolání a vzdání se ihned při vzniku pracovního poměru v pracovní smlouvě.
Dohodu je možné sjednat i zcela samostatně. Je však nutné při sjednání této
dohody počítat s tím, že možnost zaměstnavatele odvolat zaměstnance z funkce
je vyvážena právem zaměstnance se funkce vzdát. Platí přitom, že pro
odvolání či vzdání se funkce zákoník práce nestanoví žádný právní důvod
a platné odvolání a vzdání se funkce je i bez uvedení důvodu nebo učiněné z
jakéhokoliv důvodu. Důvod nemá žádný právní význam, naopak z praktického
pohledu se ukazuje, že je-li důvod uveden zbytečně, aniž by to zásadním
způsobem mohlo ovlivnit platnost či neplatnost odvolání či vzdání se funkce,
ovlivňuje následné vztahy zaměstnavatele a zaměstnance. Při úvaze o tom, zda
bude možnost odvolání či vzdání se funkce sjednána, je nutné vzít v úvahu také
to, jaké toto opatření může mít dopady pro řízení zaměstnavatele a faktickou
realizaci plnění jeho úkolů, protože se může stát, že zaměstnanec od druhého
dne, pokud se funkce vzdá, práci již konat nebude.
Odvolání může provést u zaměstnavatele, který je
právnickou osobou, výlučně statutární orgán a u zaměstnavatele, který je
fyzickou osobou, výlučně zaměstnavatel. Také toto ustanovení
§ 73 odst. 4 zákoníku práce je kogentní a
nelze se od něj odchýlit. Odvolání vedoucího zaměstnance, které by bylo
provedeno jinou osobou než statutárním orgánem, je pro rozpor se zákonem
neplatné. Odvolání nebo vzdání se pracovního místa vedoucího zaměstnance musí
být písemné a musí být doručeno druhému účastníku, jinak je
neplatné. Zákoník práce stanoví i to, kdy výkon práce na pracovním místě
vedoucího zaměstnance končí, a to dnem následujícím po doručení odvolání (nebo
vzdání se funkce), pokud není v odvolání či vzdání se funkce uveden den
pozdější.
Je-li sjednána možnost odvolání a vzdání se funkce, je
stanoven navazující postup zaměstnavatele po odvolání či vzdání se pracovního
místa v
§ 73 odst. 6 zákoníku práce. Odvoláním
nebo vzdáním se místa vedoucího zaměstnance pracovní poměr nekončí, to neplatí
pouze tehdy, pokud byl pracovní poměr založen jmenováním na dobu určitou.
Zákoník práce, ačkoliv obecně nabídkovou povinnost při podávání výpovědi
ze strany zaměstnavatele zrušil, v určité podobě ji pro tento případ
ponechal. Zaměstnavateli se ukládá, a to jak v případě odvolání, tak i
vzdání se funkce, aby zaměstnanci podal návrh na…