č. 250/2000 Sb., Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
ZÁKON
ze dne 7. července 2000
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy a působnost zákona
(1)
Tento zákon upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků,1) jimiž jsou obce2) a kraje,3) a stanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky územních samosprávných celků. Upravuje také zřizování nebo zakládání právnických osob územních samosprávných celků.
(2)
Ustanoveními tohoto zákona se řídí také hospodaření dobrovolných svazků obcí2) (dále jen svazek obcí”), pokud tento zákon nestanoví jinak.
(3)
Ustanovení tohoto zákona, která se vztahují na rozpočty a finanční hospodaření obcí, platí ve statutárních městech2) a v hlavním městě Praze rovněž pro jejich městské části nebo obvody. Obsah rozpočtu městských částí nebo obvodů, včetně struktury jejich příjmů a výdajů, stanoví město ve své pravomoci.
ČÁST DRUHÁ
FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ
§ 2
Nástroje finančního hospodaření
(1)
Finanční hospodaření územních samosprávných celků a svazků obcí se řídí jejich ročním rozpočtem a rozpočtovým výhledem, je-li sestaven.
(2)
Územní samosprávný celek vede účetnictví podle zvláštního zákona.4)
§ 3
Rozpočtový výhled
(1)
Rozpočtový výhled je pomocným nástrojem územního samosprávného celku sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství. Sestavuje se na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků zpravidla na 2 až 5 let následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet (§ 4).
(2)
Rozpočtový výhled obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobějších závazcích a pohledávkách, o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů.
§ 4
Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí
(1)
Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí je finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku a svazku obcí.
(2)
Rozpočtový rok je shodný s rokem kalendářním.
(3)
Při zpracování ročního rozpočtu se vychází z rozpočtového výhledu.
(4)
Rozpočet se sestavuje zpravidla jako vyrovnaný. Může být schválen jako přebytkový, jestliže některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech nebo jsou-li určeny ke splácení jistiny úvěrů z předchozích let.
(5)
Rozpočet může být schválen jako schodkový jen v případě, že schodek bude možné uhradit
a)
finančními prostředky z minulých let, nebo
b)
smluvně zabezpečenou půjčkou,5) úvěrem,6) návratnou finanční výpomocí nebo výnosem z prodeje vlastních dluhopisů (dále jen návratné zdroje”).
(6)
Kladný zůstatek finančních prostředků rozpočtového hospodaření běžného roku se převádí k použití v dalším roce, a to ke krytí rozpočtových výdajů, anebo se převádí do peněžních fondů (§ 5).
(7)
Schodek hospodaření se uhrazuje z finančních prostředků z minulých let nebo se kryje z návratných zdrojů splatných z rozpočtu v následujících letech.
§ 5
Peněžní fondy územních samosprávných celků
(1)
Územní samosprávný celek může zřizovat peněžní fondy, a to pro…